Lederen for transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Sigbjørn Gjelsvik, besøkte industriparken mandag for møte om riksvei 4.
I regi av Stor-Oslo Nord-nettverket ble mandag 13. november brukt til å forklare betydningen av riksvei 4 for Gjøvikregionen og industrien her.
I nye møterom i 3.etasjen i Bygning 5 på Raufoss var representanter fra industrien, Gjøvikregionen, Statens Vegvesen, Norsk Lastebileier-Forbund og politikken samlet.
Administrerende direktør i Raufoss Industripark, Øivind Hansebråten, innledet sammen med klyngeleder i NCE Manufacturing, Emma Østerbø, om status for industrien på Raufoss og Innlandet.
Utfordring
Hansebråten beskriver dagens riksvei 4 som utfordrende.
-Det er risikosport for våre produsenter her i parken å sende varene sine med den typen veistandard vi har nå, sier Hansebråten.
Den største flaskehalsen er fra Nittedal og inn. En fjerdedel av kostnadene med frakt ut i verden ryker på strekket fra Raufoss til havna i Oslo.
-Logistikken inn til havn og eller forbi Oslo er en stor utfordring, sier Hansebråten.
Han understreket også ønske om utbedring nordover med tanke på å styrke pendleveiene til og fra Raufoss.
-Vei og kollektivtransport må også styrkes for å kunne øke rekrutteringen av arbeidskraft inn til industrien her i parken, sier Hansebråten.
Politisk drahjelp
Ole Seegaard er NTP-koordinator Transport Øst, i Statens Vegvesen, var klar i sitt innlegg om at riksvei 4 er av landets mest verdifulle strekninger.
-Den totale vareverdien som fraktes på strekningen Oslo – Gjøvik er på omkring 370 milliarder i året, det gjør den til landets nest største målt i vareverdi transportert. Måler man verdi per meter, er det den strekningen med størst verdi, sier Seegaard.
Dette mener han er et argument som må legges ved for å få en helhetlig utbygging av riksvei 4 inn i planverket.
-Får vi politisk medhold og en forpliktende finansplan er det ingen formalia i veien for å starte planlegging av strekningen Oslo – Mjøsbrua, sier Seegaard.
Oppgraderinger
Representantene fra Statens Vegvesen viste frem hvilke oppgraderinger som er gjort og som er planlagt av riksvei 4.
Men den største flaskehalsen fra Nittedal og inn til hovedstaden er ikke høyt på noen liste over prosjekter foreløpig.
Dette håper Torvild Sveen, varaordfører i Gjøvik og leder av Stor-Oslo Nord-nettverket at det skjer noe med raskt.
-Det er essensielt for oss å få fart på dette, sett i lys av Nammo sin rolle med tanke på beredskap. Om man ikke får produsert og forsynt våre allierte, hva da?, sier Sveen og fortsetter:
-Hva vil den prissatte konsekvensen da være? Om Norge ikke lever opp til forventningene, vil de få milliardene som mangler til strekningene her bli en liten pris sett opp mot forsyninger som ikke kommer.
Ingenting kan konkurrere med viktigheten av nasjonal sikkerhet og beredskap.
Helhetlig
Gjelsvik uttrykte stor takknemlighet for dagen og all informasjonen han ble servert.
-Dette har vært en nyttig dag, sier Gjelsvik.
Han var klar på at det er viktig å løfte blikket i arbeidet med Nasjonal Transportplan, samtidig ville han ikke si noe konkret om veien videre.
-Jeg skal ikke love noe her jeg sitter nå, sier Gjelsvik og legger til: