Med bakgrunn fra Krigsskolen og ingeniørstudiet ved Høyskolen på Gjøvik, og med erfaring fra Hapro, Nammo og Raufoss Engineering, står Thomas Danbolt nå ansvarlig for en fabrikk med ambisjoner om dobling av aktiviteten. Basert på verdens beste bremserørskoblinger for tungtransport, skal man utfordre nye markeder med verdensledende teknologi og effektive produksjonssystemer.
- Når muligheten i Kongsberg Automotive bøy seg var det umulig å si nei. En så stor og avansert fabrikk er det ikke mange av, og med ambisjonene videre så ville jeg være med på reisa, sier Thomas Danbolt som er ny fabrikksjef ved Kongsberg Automotive sin fabrikk i Raufoss Industripark.
Kommet hjem
Som lokalt gift har ex-bergenseren funnet seg til rette i distriktet med tre barn. Et aktivt liv både i jobb og fritid.
- Når du har skapt deg et kontaktnett her, har du folk du kan ha erfaringsutveksling med. Du kan hente kompetanse hos naboen. I tillegg er de også foreldre på fotballaget, så mens ballen er ute av spill, kan man diskutere avansert vareproduksjon, humrer Danbolt.
Kongsberg Automotive konkurrerer globalt og har rundt 19% av markedet for bremserørskoblinger til nyttekjøretøy. Med konkurranse fra hele verden kreves et veldig godt produkt i bunnen, men i tillegg må man evne å produsere det til konkurransedyktig priser fra et høykostland som Norge. Da må man være verdensledende på produksjon.
Fabrikken består av over 100 maskiner, mange automatisk sammenstilt med sensorer og styringssystemer. Maskinene skal gå døgnet rundt uten stans, ikke bygge lager og ikke skape ventetid. En finjustert mekanikk som krever sitt av hele mannskapet - fra gulvet og helt til topps – og alle er like viktige i kampen for å vinne et halvt sekund her og der.
En dobling og nye markeder
- Vi ser for oss en dobling her på Raufoss. Ikke nødvendigvis i ansatte, men i omsetning og produserte deler. Som fabrikksjef er det min oppgave å sørge for at vi er best i verden. Du kan ikke være nr. to eller tre. De samme maskinene kan settes opp i hele verden.
- Jeg har jobbet med internasjonale produkter tidligere, men du merker en ekstrem forskjell på det og bilindustrien. Det finnes ikke tøffere konkurranse! Riktignok sammenstiller vi produkter i fabrikker nærmere sluttmarkedet, men alle kritiske hovedkomponentene kommer herfra. Vår oppgave er å få mest mulig lønnsomhet og konkurransekraft ut av produksjonen, poengterer Danbolt.
Ny produktområder
Med vekstambisjoner og et grunnlag i verdensledende bremserørskoblinger, er det naturlig å se etter interessante markeder hvor teknologien kan benyttes.
– Mange av våre produkter kan brukes i andre applikasjoner. Være seg luftfjæringssystemer eller koblinger i forbindelse med batterikjøling. Kunnskapen vår kan benyttes til mye og vi kan gå fra ren komponentleverandør til å levere subsystemer.
Større volum og nye produktområder krever sitt. I samarbeid med Raufoss Industripark har man bygd nytt lager og logistikkområde for å kunne ta unna veksten. Lagringsplass i direkte tilknytning til fabrikk. Automatisert arbeidsflyt og sammenstilling, aldri vente på en komponent. Kutte transport, forenkling og nye nødvendige sekunder i kampen mot klokka.
Vi vinner som et lag
Å bli best på vareproduksjon er et avansert lagspill hvor alle ledd må spille sammen. I Kongsberg Automotive på Raufoss jobber mennesker fra over 35 ulike nasjoner. Fra alle verdenshjørner kommer det ressurser som ønsker å bli best.
- Og de som skjønner at dette er en kontinuerlig prosess, og at vi aldri egentlig kommer i mål, avslutter Danbolt.