Hos Isiflo produseres komponenter og produkter til kritisk infrastruktur, disse utgjør forutsetningen og «hovedveien» for distribusjon av rent drikkevann. Med kvalitetsprodukter og en dreining i markedet, tar man markedsandeler basert på strategisk og målrettet bærekraftsarbeid. Slik er Isiflo godt på vei for å møte kravene som vil forme fremtidens industri.
Bærekraft som konkurransefortrinn
Som leverandør i et marked med fokus på bærekraft, er Isiflo i en unik posisjon. Bedriften har produkter som er en sentral del av løsningen, at rent drikkevann kommer dit det skal med minimalt svinn, en ressurs med stadig mer knapphet. Direkte knyttet til FNs bærekraftsmål nummer 6, som omhandler rent vann og gode sanitærforhold.
Isiflo har merket en tydelig endring i kundenes krav. Bærekraft er ikke lenger et supplement til produktkvalitet, det har blitt en avgjørende faktor. Bedrifter som ikke tar bærekraft på alvor, risikerer å miste konkurranseevne og anseelse.
- Den bedriften som ikke tenker bærekraft blir oppfattet som useriøs, sier adm. dir. Lars Ølstad.
Dokumentert bærekraftsarbeid
For å dokumentere sine forpliktelser har man iverksatt en rekke tiltak for å redusere eget avtrykk. Ett av disse er samarbeidet med EcoVadis, en internasjonal organisasjon som vurderer bedrifters bærekraftspraksis. Isiflo har allerede oppnådd sølvmedalje, noe som plasserer dem blant de femten prosent beste i bransjen. Målet er gull, og man jobber aktivt for ytterligere å forbedre sine prosesser.
- Norge ligger i forkant, og vi ser på dette som et konkurransefortrinn. Hvordan kunden oppfatter oss er jo det som til slutt avgjør. Vi har et «high end produkt», noe som skal gjenspeiles i identitet og kvaliteten på produktene, sier Trond Brønstad som er Sustainability Manager i selskapet.
Isiflo har innført tiltak i produksjonen for bla. å redusere energi- og ressursbruk. Investeringer i maskiner som bruker mindre strøm, vann og smøremidler, samt optimalisering av råvarebruken. For eksempel har bedriften redusert bruk av messing, en resirkulert, men energikrevende råvare, til fordel for komposittmaterialer som har et betydelig lavere CO2-avtrykk.
- Vi jobber hele tiden med å optimalisere produktene. Vi bruker stadig færre kilo messing for å lage de samme koplingene, men satser på kompositt som et alternativ. Våre produkter graves ned i bakken og blir liggende i 100 år. Det binder opp viktige metaller, og når man møte knapphet på eksempelvis kobber, er det lite hensiktsmessig å grave det ned, da bør man benytte alternative materialer, forteller COO Tore Flaterud som styrer produksjonen på Raufoss.
Innovasjon i produktutvikling
Isiflo har iverksatt prosjekt for å redusere bruken av engangsplast. Eksempelvis med overgang fra plastposer til QR-koder på enkel pappemballasjen til sine koblinger. Løsningen sparer enorme mengder plastfolie og gir kundene all nødvendig produktinformasjon digitalt.
- Det mye fokus på bioplast, men den eneste fordelen er at det brytes ned raskere til mikroplast. Ved å pakke koplingene på en annen måte, med en QR-kode på lokket, kan kunden skanne koden og få all informasjonen der. Slik sparer vi 540 kilometer med plastfolie årlig, forklarer Ølstad.
I tillegg nevnte alternativer til messing, et materiale som har vært brukt i hundrevis av år, men med et høyt energiforbruk og miljøpåvirkning. Kompositt, et materiale som består av 65% glassfiber, har halvparten så stort CO2-avtrykk som messing og er like sterkt og holdbart.
Et produkt for fremtiden
Isiflo implementerer kompositt i produktene og forventer at dette blir en viktig erstatning i fremtiden, spesielt ettersom kobber, en viktig komponent i messing, vil blien knapp ressurs.
- Kompositt er et trykkbestandig materiale som brukes på bremserør, med samme krav til holdbarhet. Koblingene våre tåler trykk opp til 100 bar i test. De færreste vannrør tåler så mye, forklarer Flaterud og Brønstad.
Konkrete mål
Isiflo har ambisiøse mål for sin bærekraftssatsning. For å nå målene investerer de i fornybar energi som solcelleanlegg, hvor en tredjedel av eget strømforbruk skal produseres innen 2026, i tillegg til reduksjon i plast- og avfall. De måler også CO2-fotavtrykk per produsert enhet og jobber med å redusere dette med 5% per år.
- Hos våre eiere står bærekraft høyt på agendaen. Et eget avsnitt i strategien kommenterer bærekraft og konkrete planer. Vi skal være karbonnøytrale innen 2050, og ha redusert utslippene med 50% innen 2030. Dette er forankret fra eierne og fra toppledelsen, forteller Ølstad.
En bærekraftig fremtid for Isiflo
Isiflo viser med sin satsing på bærekraft at de ikke bare tilpasser seg krav, men også leder an i utviklingen. Med sterk forankring, både fra ledelse og eiere, er selskapet godt posisjonert. Kontinuerlig innovasjon i både produktutvikling og produksjonsprosesser, kombinert med tydelige målsettinger, gjør at Isiflo ligger i front.
Arbeidet med å redusere ressursbruk og utslipp, viser at det er mulig å kombinere lønnsomhet og bærekraft. Ikke bare positivt for miljøet, men at det også styrker selskapets konkurranseposisjon.